A Makrancosok alapja A makrancos hölgy című Shakespeare-dráma volt, melyet a Teatroterapia Lubelska színtársulat tagjainak tapasztalatán keresztül szűrtünk át.
Először találkoztunk a Teatroterapia résztvevőivel, és átbeszéltük a szerelemmel és az erotikával kapcsolatos élményeiket és gondolataikat. A Shakespeare-darab jeleneteit, szálait és szereplőit ütköztettük a mai Lengyelországban szellemi fogyatékossággal élők ügyével. Hogyan zajlik az ő megzabolázásuk?[1] Mi ellen lázadnak a mai Katák? Ezután még egy sor beszélgetést folytattunk Maria Pietrusza-Budzyńskával, a Teatroterapia Lubelska alapítójával és vezetőjével, valamint társulatával. Amikor az elmondottakat ütköztettük a Shakespeare-darab helyzeteivel, új és új jelenetekben bontakozott ki a szerelem, a szex, a beteljesülés hiánya, a vágyak elfojtása, az elmagányosodás és a fájdalom kérdése. A Makrancosok szövege igyekszik megőrizni a shakespeare-i eredeti tragikomikus jellegét. Keverednek benne a szerelmi szálak, a publikációkban szereplő tények és a valós tapasztalatokon alapuló helyzetkomikum. A mai Kata – az egykorihoz hasonlóan – minden erejével igyekszik ellenállni a megzabolázásnak. A mai Petruchio gyötrődve próbál megfelelni a megzabolázó ráerőltetett szerepének. Környezetük és családjuk pedig hozzájuk hasonlóan igyekszik feltalálni magát a káros és igazságtalan társadalmi korlátok, mechanizmusok világában.
A szerző a Makrancosokról
A Lublini Színházterápia Társulatának előadása.
Szereposztás
Kata/Ravasz Kriszta | WERONIKA STACHYRA
Apa | MARIUSZ MĄKA
Bianka | ANNA BEREJOWSKA, AGNIESZKA KMIEĆ
Lucentio i Hortensio | ANDRZEJ STRUMPF, MICHAŁ WILCZYŃSKI NORBERT GÓŹDŹ, KRZYSZTOF STAGIŃSKI
Petrucchio és Kasia | ADAM SARAN ÉS BOŻENA UFNIARZ
Piros ruhában tangózó Kata | ANNA BEREJOWSKA ÉS SYLWESTER SŁAWACKI
Szófukar | SYLWESTER SŁAWACKI, MICHAŁ DZIEDZIC, ERNEST PILIPCZUK, MICHAŁ WOŁOSZYN, MICHAŁ PIĘDZIA
Tizenkét Erzsébet | ANNA MIKUSZ, AGNIESZKA KMIEĆ, WIKTORIA MAZUR, ALEKSANDRA ZIEMBA, BOŻENA UFNIARZ, ANNA SIWKO, EWELINA KORZENIOWSKA, MARIOLA FUS, ANNA BEREJOWSKA, WERONIKA STACHYRA, SYLWIA STYŻAJ, NATALIA ZAJĄC
Közreműködők
Írta | ARTUR PAŁYGA
Rendező, koreográfia, díszlet, jelmez | MARIA PIETRUSZA-BUDZYŃSKA
Asszisztens, pedagógiai munkatárs | LESZEK TES
Zene | PIOTR KILIAŃSKI
Az Apa dalát előadja | JAN KODRAK
Kata dalát előadja | ULA BEDNARCZYK
Makrancosok dala | WIKTORIA OSIELENIEC, ALEKSANDRA ZIEMBA, DOMINIKA MENDEL, BOŻENA UFNIARZ
Tangótáncos | KLAUDIA LEWANDOWSKA
Filmoperatőr, animáció | PIOTR MLEKO MILKOWSKI
Drónoperatőr | ALEQ BUDZYŃSKI
Vágók | PIOTR MLEKO MILKOWSKI, PIOTR KILIAŃSKI, MARIAN MARUSZAK, ALEQ BUDZYŃSKI
Világítás | MARCIN RĘKAS
Továbbá | A TEATROTERAPIA LUBELSKA TÁRSULATA
Pszichológiai támogatás | ALEKSANDRA MOSKAL
Jelmezvarró | JOLANTA GRABOWSKA, IRMINA SZUMIŁO, IWONA MALINOWSKA, IWONA OSIELENIEC,
LILIANA SOKOŁOWSKA
Plakátterv | KAROLINA ROZPĘDOWSKA
Fotó | ALEQ BUDZYŃSKI
Feliratok / fordítás | PIOTR KILIAŃSKI / PETNEKI NOÉMI
Grafikai terv, tördelés (műsorfüzet) / fordítás | ALEQ BUDZYŃSKI, MARIA PIETRUSZA-BUDZYŃSKA / PETNEKI NOÉMI